קשר בין כל נדרי, התרת נדרים, ליום הכיפורים.

ענין הנדר היא למנוע עצמו מלהנות, כמו כן יש הה׳ עינויים דיוה״כ.

איסור הנדר היא על ידי עמירת דברים, כמו כן המצות אוסרים על האדם על ידי דיבורו של מלכו של עולם.

הדברים שהנדר אוסר אותם אינם אסורים מעצמם על פי תורה, כמו כן המצוות בעצמם אינם, בעיני ה׳ למורך עצמו כי, ״אם צדקת מה תתן לו״, אלא, כמ״ש הרמב״ם, ״לצרף בהם את הבריאות״.

בדרך עשיית תשובה צריך להתחרט על המעשה שעשה. כמו כן להתיר נדר צריך ״פתח חרטה״ בכדי שהחכם יתיר אותה.

״התר נדרים פורחים באויר״, ואינה על סמוכין של דרשת התורה, אלא כאילו, ״על גביו״. כמו כן ענין התשובה, שעבר את הדרך והפיר דרישת חכמת התורה צריך להגיע למעלה הימנה על ידי תשובה. התורה אומרת, ״חטאים תרדף רעה״, והקדב״ה אומר, ״יעשה תשובה ויתכפר לו״.

כשנדר יעקב אמר, ״והיה ה׳ לי לא-לוקים״. כמו כן סוף יוה״כ אומרים, ״ה׳ הוא הא-לוקים.
ואם יוה״כ הוא הנדר אז סוכות ושמ״ע הוא התרת הנדר. על דרך ההבדל בין, ״שמאלו תחת לראשי״, דינים דיו״כ, ״וימינו תחבקני״, בגפפת הסוכה אותנו.

-מאור התורה מטות

Comments

Popular posts from this blog

The 16 expressions of forgiveness

'Ein bal ha'nes makir be'niso' according to the Mittler Rebbe